الیاف بتن و کاربرد آن در ساختمان سازی

بتن یکی از مصالح ساختمانی قدیمی است که از ترکیب شن، ماسه و سیمان با آب حاصل می‌شود. استفاده از بتن مزایا و معایب خاص خود را دارد. با توجه به مقاومت کششی بسیار پایین بتن و شکننده بودن آن ممکن است در صورت بروز وقایع طبیعی مانند زلزله یا طوفان‌های شدید سازه‌های بتنی دچار ریزش شوند. به منظور مقابله با این مشکل از الیاف استفاده شد.

الیاف یکی از مصالح جدید ساختمانی است که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. با استفاده کردن از آن در کنار آرماتور می‌توان خصوصیات مهندسی بتن را تا حد قابل توجهی بهبود داد. با توجه به مقاومت پایین بتن در برابر ضربه و خاصیت شکنندگی آن از الیاف بتن به منظور بهبود ویژگی‌های مصالح ساختمانی قدیمی استفاده شده است.

ویژگی های استفاده از الیاف بتن

استفاده از آن باعث افزایش مقاومت و انعطاف‌پذیری بتن می‌شود اما به کارگیری آن نیاز به دقت و مهارت بالا دارد. از طرف دیگر این نوع مواد در ساختمان سازی راه‌حل‌های مهندسی بهتری را در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهد.

صفحات روکش دار گچی کناف
بیشتر بخوانید

همانطور که میدانید مقاومت کششی بتن بسیار کمتر از مقامت فشاری آن است. مقاومت کششی بتن در حدود 10 درصد مقاومت فشاری آن است. به همین دلیل در محاسبات سازه های بتنی اغلب از مقاومت کششی بتن صرف نظر میشود.
برای جبران این ضعف از بتن مسلح استفاده می شود. از جمله مصالحی که برای مسلح کردن استفاده می شود الیاف بتن است.
یکی از این مواد نوعی الیاف پلیمری است به نام الیاف پلی پروپیلن. این مواد که در صنعت ساختمان استفاده بسیار زیادی دارد به الیاف PP نیز معروف است. افزودن الیاف PP به بتن همان کار آرماتور در بتن مسلح را انجام میدهد.

الیاف بتن در واقع موجب حفظ یکپارچگی دانه های بتن و درنتیجه افزایش مقاومت کششی آن می شود.

به روش‌های مختلفی می‌توان الیاف را به بتن اضافه کرد، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که در نهایت بتن حاصل شده باید یکنواخت باشد تا از جداشدن مواد جلوگیری شود. اغلب در زمان مخلوط کردن ، بتن حالت گلوله‌ای به خود می‌گیرد. محاسبه صحیح نسبت ابعاد، حجم الیاف، اندازه و میزان درشت بودن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اغلب الیاف بتن در مقایسه با بتن معمولی نیاز به مقدار بیشتری سیمان دارد. به طور کلی باعث افزایش مقاومت فشاری می‌شود. با به کارگیری این نوع مواد میزان انعطاف‌پذیری سازه های بتنی تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

دیوار جدا کننده کناف (دیوار پارتیشن)
بیشتر بخوانید

بیشتر بدانیم: طرح کلی نمای سمنت برد در ساختمان

دلیل استفاده از الیاف بتن

۱-حذف میلگرد و آرماتور حرارتی در بتن و جایگزین نمودن الیاف بتنی مناسب به عنوان مثال الیاف فولادی بتنی یا الیاف پلیمری بتنی و الیاف شیشه بتنی

۲-سرعت بخشیدن به زمان اجرای پروژه به سبب حذف آرماتور حرارتی و جایگزینی الیاف بتنی کاستن هزینه های جاری پروژه به سبب حذف نیروی کار جهت آرماتور بندی و کاستن هزینه های خرید آرماتور و الیاف فولادی  بتن  توزین  یکپارچه الیاف بتن در سازه بتنی و تحمل فشارهای مقطعی و سراسری در کل  بتن

۳-بالابردن عمربتن و جلوگیری از خستگی بتن و ایجاد مقاومت های ویژه بسیار بالا افزایش ضریب مقاومت بتن در مباحث مقاوم سازی بتن در سیکل های متناوب برودتی و حرارتی جلوگیری از حمله سولفات ها و مواد مخرب بتن

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

021-44289761

021-44289762

4/5 - (4 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!